Klienci a ich wiek

people-office-group-team

Podobnie jak płeć, ma też i wiek poważny wpływ na kształtowanie się potrzeb klientów sprzedawca winien zdawać sobie z tego sprawę i odpowiednio do tego postępować. Ludzie starsi są zwykle konserwatystami – żądają nieraz rzeczy już niemodnych, mają o wielu rzeczach wyrobione swe własne zdanie, przy wyborze towaru kierują się rozumem i doświadczeniem. Przyzwyczajają się do sklepów i do ich personelu, co w dużym stopniu ułatwia ich obsługę.
Ludzie młodzi należą zwykle do klientów niecierpliwych – należy ich szybko usługiwać. Rzeczowe, realne argumenty trafiają im do przekonania i kupują dość łatwo, gdy tylko sprzedawca umiejętnie zabierze się do usługi. Ciekawym zagadnieniem jest klient-dziecko. Dziecko przychodzi do sklepu w towarzystwie rodziców, czasem z polecenia rodziców. Ale istnieją pewne branże, w których dziecko występuje jako samodzielny klient, np. w sklepach cukierniczych, papierniach itp.

Dziecku, które wchodzi samo do sklepu, należy poświęcić szczególną uwagę. Opowiada ono później o swych przeżyciach, niegrzeczna usługa dziecka może powodować utratę rodziców jako klientów sklepu. Przede wszystkim należy unikać sprzedawania dzieciom rzeczy lichych i należy je obsługiwać równie grzecznie jak dorosłych. Dzieci pamiętają dobrze, gdzie sprzedawca był dla nich grzeczny i uprzejmy, do takich sklepów chętnie przychodzą i wciągają do nich swych rodziców. „Mamo, kup mi owoce” powiada taki berbeć i ciągnie mamę do tej owocarni, w której mu przyjemnie kupować, gdzie kupiec czeka na niego z miłym uśmiechem. Gdy dziecko wchodzi do sklepu razem z rodzicami, należy szczególnie jemu poświęcić dużo uwagi i uprzejmości – ponieważ w ten sposób zyskuje się zaufanie rodziców.

Poważną klientelą jest dla sklepów pewnych branż młodzież szkół średnich. Młodzieniec 15-letni czy dziewczyna w tym wieku – to klienci już bardzo nieraz krytyczni, obserwujący dokładnie zachowanie się kupca. Kupiec, który potrafi sobie zyskać zaufanie tej klienteli, dobrze na tym wychodzi, bo jest to klientela, która przywiązuje się do sympatycznego dla niej kupca. Obsługując młodzież powinien kupiec też i o tym stale pamiętać, że dzisiejszy młodociany klient to jutro klient dorosły.

Powiązane