Jak ocenić zapotrzebowanie klienta?

pexels-photo-57825

Aby trafnie ocenić zapotrzebowanie klienta, bierze sprzedawca pod uwagę następujące względy, zależnie zresztą od okoliczności: a) Tuszę klienta. Doświadczony sprzedawca nabiera wprawy w tym kierunku i ocenia na oko, jaki np. numer ubrania podać klientowi, to samo dotyczy sprzedaży kapeluszy, bucików itd. Człowiek tęgi wygląda lepiej w ubraniu ciemnego koloru, które wyszczupla człowieka, niż w kolorze jasnym, który poszerza. Człowiek tęgi nie powinien z tego samego powodu nosić dwurzędowej marynarki, lecz jednorzędową.
b) Płeć, cerę i kolor włosów. Specjalnie przy obsłudze kobiet należy uważać na kolor włosów, ponieważ np. inne kolory są odpowiednie dla blondynek, inne dla brunetek, a inne znów dla szatynek. W czym jest do twarzy młodej panience, tego nie można podać starszej kobiecie. To samo dotyczy i mężczyzn. c) Ubranie i wygląd klienta winien sprzedawca bacznie zaobserwować. Kto np. ubrany jest skromnie, ale dostatnio, wskazuje na człowieka, który ubiera się praktycznie i wygodnie. Gdy tego rodzaju klient zażąda krawatu, dobry sprzedawca zorientowawszy cię po ubraniu i wyglądzie klienta przedłoży mu krawaty w dyskretnych wzorach, harmonizujące ze skromnym, ale gustownym ubraniem. Inny natomiast krawat przedłoży sprzedawca klientowi ubranemu wedle ostatniej mody. Widocznie jest to klient, który przy ubieraniu się kładzie nacisk na modny wygląd. Przy ocenie klienta powinno się zawsze mieć na uwadze, że klient ostatecznie decyduje o tym, jaki towar nabędzie, nie należy zatem bezwarunkowo towaru narzucać klientowi, trzeba mu przedłożyć towar odpowiadający mu wedle oceny sprzedawcy, ale ostateczna decyzja należy do klienta.

Gdy klient chce nabyć towar, o którym sprzedawca wie, że nie odpowiada klientowi, ponieważ np. nie będzie mu w towarze tym „do twarzy”, jest obowiązkiem sprzedawcy odradzić klientowi nabycie takiego towaru, ale i w takim wypadku wola klienta jest przede wszystkim miarodajna. Zapotrzebowanie może zupełnie różne, nie zawsze będą to „fizyczne” towary, może to być na przykład przewóz gości weselnych, wypoczynek w górach, nordic walking, czy masaż odchudzający. Jednak we wszystkich przypadkach ważne jest odpowiednie podejście do klienta.

Powiązane