Cechy skutecznej reklamy

hands-people-woman-working

Aby reklama była skuteczną, musi być: a) oryginalna i pomysłowa, b) powszechnie zrozumiała, c) ustawiczna, d) przekonywająca, e) planowa, f) odpowiednia. Oryginalną jest ta reklama, która odróżnia się od innych reklam i zwraca w ten sposób uwagę na siebie. Musi się przy tym korzystać z własnych oryginalnych pomysłów, a nie ograniczać się do naśladowania pomysłów obcych.
Najlepsza nawet reklama nie prowadzi do celu, gdy działa na klienta sporadycznie. Nabywca czytając np. ogłoszenie w dzienniku, bardzo rzadko od razu udaje się wprost do sklepu, aby nabyć reklamowany towar – z trudem tylko zapamięta sobie raz widzianą reklamę. Jeśli zaś spotyka się z nią często, utkwi mu ona w pamięci i spowoduje, że wejdzie do sklepu reklamowanego lub zażąda reklamowanego towaru.

Reklama musi przekonać klienta, że zakup reklamowanego towaru przyniesie mu rzeczywiście zapowiadane korzyści. Przekonywającą zaś będzie reklama wówczas, kiedy będzie zachwalać towar z punktu widzenia korzyści klienta, kiedy będzie się starała wniknąć w istotne potrzeby klienta. Tekst reklamowy, np. tego rodzaju, jak – „kupujcie tylko buciki Polonia” – jest nie przekonywający, ponieważ zachwala towar z punktu widzenia sprzedawcy. Nieskuteczne jest również posługiwanie się ogólnikami, np. ogłoszenie: „obuwie Polonia wygodne, trwałe, a przy tym tanie” jest nieodpowiednie, zachwala towar wprawdzie z punktu widzenia korzyści klienta, ale zachwala frazesem, a nie w sposób przekonywający. Odpowiednim byłby tu np. tego rodzaju tekst: „obuwie Polonia, z cięlęcej skórki, ręcznie szyte, wygodne i trwałe”. Tekst ten przekonywa klienta, ponieważ tłumaczy mu, dlaczego bucik jest wygodny i trwały.

Powiązane